Dag 7 Chiang mai en doi suthep pei

5 juli 2016 - Amphoe Mueang Chiang Mai, Thailand

Hallo allemaal,

We hebben een leuke eerste dag in Chiang mai gehad. met een nieuwe gids, naam vergeten :-(

Deze morgen werden we wakker gemaakt op de trein met een soort van sandwichen, fruitsap dat veel te oranje leek en een koffie en thee. Allemaal opgesmuld en ons rustig aangekleed. Douchen of toilet hebben we zover het ging vermeden. Laten we besluiten dat de fruitsapbekertjes van pas kwamen...

We hebben letterlijk een tiental boeken over Thailand gelezen maar nergens, echt nergens staat er iets over het gebrek aan wc papier op de traditionele en zeer gebruikte hurktoiletten. Nu moeten jullie je eens voorstellen om met je verplichte lange broek (respect voor religie) zo'n hurktoiletten binnen te gaan. Je blaas staat op knappen en dan zorgen dat je schoenen en broek niet 'zeik'nat worden. Pffff. En da's dan nog maar een plasje dames. Je zit daar dan dus te balanceren met broek, handtas en papieren zakdoekjes... en dan draag ik nog geen skinny jeans, e! Nergens staat dat in die zooooo uitgebreide toeristenboekjes!

Nuja, tot daartoe de toiletten hier.
We hadden dus ontbeten en ons ietwat klaargemaakt voor een nieuwe dag. Dan kregen we de rekening van het 'eten' op de trein, over de 1000baht. Hier zijn we er opgelegd, mensen. Maar ja wat wil je, je kunt niet weglopen op een trein, e.
Ach ja, we laten het achter ons.

In het station was ik zo blij Westerse toiletten te zien, ik was het alweer vergeten.
De chauffeur stond ons al op te wachten (trein had een uur vertraging) en we vertrokken snel naar ons hotel. Op deze rit hebben we onze vorige chauffeur echt leren waarderen, Tim werd bijna wagenziek. Zoeken achter versnellingen, gassen dan weer bruusk lossen, remmen, gassen, pffff.
Eindelijk hotel! Maar onze kamer was nog niet vrij... We konden rusten in de bibliotheek er werd thee en koffie gebracht en ze lieten ons de mogelijkheid om te douchen. Toch vroeg ik om toch zo snel mogelijk een kamer te hebben. Het was nog geen 9u en de kamer ging pas vrij zijn om 12u. Om 13u werden we alweer opgehaald door onze gids. Maar het hotel heeft zijn best gedaan en de eerste kamer was voor ons, om 11u30 konden we op de kamer. Wat een verademing, verse kleren, heerlijk bed, prachtige kamer!

Na een uurtje rust, werden we weer opgehaald voor een bezoekje aan de tempel op doi suthep pei = berg suthep (kluizenaar) en achterliggende berg pei. Hier woont ook het hmon volk. Een bergvolk met andere kledingstijl (het is daar rond de 18graden, voor hen koud dus) en heel mooie handnijverheid, borduren en houtbewerking. Zij verbouwen koffie, hiervoor was het opium, maar de koning zag dat dat niet goed was.

Na hun dorp bezocht te hebben, gingen we met de kabellift naar boven. Weer een prachtige tempel, maar hier met een nog grotere mix van culturen. Veel chinese invloeden (draken) en happy buddha's (eigenlijk monniken want ze zijn kaal), maar ook olifantmensen en andere dier-mens combinaties, meer indische invloeden. Meer mix dan in het Zuiden en Bangkok. Het volk hier kijkt ook anders naar het Zuiden. Zij hebben hier veel langer een hoofdstad gehad dan ayutthaya of Bangkok. Ze vinden de mensen in Bangkok een beetje dikke nekken. Hmmm klinkt bekend. Inwoners van Bangkok begrijpen ook het Noordereiland dialect niet en omgekeerd. Hhhm bekend...

Onze gids is wel grappig hij vertelt ons iets meer over het leven van de jonge Thai. Uitgaan en karaoke, alcohol en rijden zonder rijbewijs... Jaja, het kan allemaal, maar zo achter de rug van de wet. Wordt je betrapt geef dan iets onder de tafel ;-)
Deugnieten die Thai en ik maar denken dat dit zo'n deugdelijke mensen waren.

Na alle trappen terug te hebben afgelopen terug in het busje naar het hotel. Vanmiddag kunnen we vrij kiezen en zelf ontdekken.
Eerst wat rusten in het hotel en vlug iets eten in het gezellige eethuisje tegenover de deur.

Na een korte rust op weg naar de night bazaar van Chiang mai.
Souvenirs gekocht, lekker gegeten en sfeer opgesnoven... Chiang mai bevalt ons wel!

Nu weer slapen, morgen vroeg op voor tree adventure. 7u in de lobby, pfff wordt zwaar.

Xxxx
T en V