Dag 2 in Bangkok, highlights China town+tempels+bloemenmarkt

30 juni 2016 - Bangkok, Thailand

Drukke dag gehad vandaag. Veeeeeeel gedaan. Het is nu 22u45 en we zijn doodop. Tim ligt al bijna in dromenland. We hebben gemerkt dat hij nogal in de smaak valt bij de plaatselijke dames. Ze zien hem als een grote Buddha. (Wel de Chinese, de Thaise Buddha is altijd zeer slank... woorden van onze gids Anouch) Af en toe raken ze hem eens aan of willen met hem op de foto.

Vandaag werden we rondgeleid door onze plaatselijke gids, bijnaam Anouk. De Thaise taal heeft niet dezelfde harde klanken als de onze. Dus Anouk klinkt uit haar mond als Anouch. Anouch heeft ons elk plaatselijk vervoer laten uitproberen. En man o man, je kunt Bangkok op zooooveel manieren doorreizen.

Het eerste vervoer was de publieke bus (met airco!!) Heel gezellig en aangenaam. Je moet alleen weten welke bus te nemen en waar af te stappen. Waar er haltes zijn, only god/buddha knows. Eerste stop Chinatown! En ja, dit is wat anders dan bij ons. Dit is volgens anouch de grootste Chinatown ter wereld (buiten China). En ja, daar heb ik ook mijn eerste aankoop gedaan. Neefjes, joke, ik kon het niet laten.
We hebben raar voedsel gezien, rare make up, drank, kleding, geschenkjes alles wat je wilt!

Na Chinatown, doorgewandeld tot de bloemenmarkt. Heeeeel veeel bloemen ook veel ceremoniële, offerbloemen.
Dan stelde anouch voor om Bangkok te zien met de longtail boot. Voor wat extra opleg konden we een uurtje op het water genieten van de kleine water kanaal straatjes/klong. Bangkok op paaltjes. de ene woning na de andere. Geen pensioen zorgt ervoor dat 4generaties bij elkaar wonen en de woningen dus moeten uitgebreid worden, naar het water. Genoeg foto's hiervan in bijlage.

De longtailboot Bracht ons naar het grote Paleis en de koninklijke tempels. Zoveel goud en glitter heb ik nog nooit bij elkaar gezien. Vele fotootjes en schoenen aan-en-uit doen later, leerden we dat er vele mixen zijn tss. Westers en Thais, Thais en Chinees en ga zo maar door. Buddhisme heeft zoveel aftakkingen en zoveel invloeden dat elke streek andere bouwstijlen heeft. Zowel in architectuur als in de afbeelding van Buddha zijn er zoveel uiteenlopende verschillen. (Dikke Buddha, dunne Buddha...) ook hebben we geleerd dat de koninklijke familie hier nog heel hoog geprezen en gerespecteerd wordt. Een democratische monarchie. Nooit de koninklijke familie beledigen, in elk huisje hoe krottig ook zie je een afbeelding van de koning.

Olifanten zijn hier geluksbrengers, vooral roze/witte olifanten. Anouch vertelde ons dat als er een roze/witte olifant wordt gevonden dat die cadeau wordt gedaan aan de koning. Bij mijn vraag hoe roze, antwoordde ze: 'zo roze/wit als jullie' waarop Tim bang werd en zei dat hij niet meer in het openbaar ging plassen. Stel dat de mensen zijn slurf zagen, dan werd hij als cadeau aan de koning gegeven.

Na deze tempel namen we met haar hulp de tuctuc en vertrokken we naar de liggende Buddha. En ja hoor, die ligt er serieus bij, wel 46meter! Helemaal in goud gewikkeld! Toch wel impressionant!

Hierna zijn we iets gaan eten om dan vlug vlug met een taxi naar het hotel te gaan. We moesten er voor 5uur terug zijn. Onze tickets voor 's avonds afhalen.
Na een kwartier in de file stelde anouch een alternatieve reismethode voor. Volg maar zei ze. We sprongen uit de taxi en meteen op de taxiboot. En wat ging dat ding snel!!
De snelste manier om Bangkok door te reizen vertelde ze. Inderdaad we vlogen over het water, de stad binnendoor tot 2blokken van het hotel. Daar konden we te voet of... snel snel met de taximotors naar het hotel gebracht worden. Tim stond al te springen. Anouch regelde weer het afbieden en wij zaten voor we het wisten elk achterop een moto en vlogen de straten over. Tegen de richting in, over kruispunten heen. En binnen de 2min stonden we voor de ingang van ons hotel. Een zalige belevenis!

Vlug wat rusten in het zwembad en dan om 7uur opgepikt worden voor een romantisch diner op de rivierboot.

Om 7uur in de lobby aan het wachten... op nog 2missende Hollanders... do i need to say more.
Nou, stonden zij gezellig buiten te wachten. Wel onze chauffeur vindt het minder gezellig die heeft ons in snel tempo, in de file naar de boot moeten brengen. Eenmaal daar hebben we heerlijk genoten van het eten. En van de live muziek (nu en dan tjingeltjangel) en vingerbrekende traditionele dans.
Hierna werden we teruggebracht naar het hotel waar we nu doodop op bed liggen.
Snel dit afmaken en dan snel slapen, morgen weer vroeg dag met de fiets Bangkok verkennen.

Dikke kussen van mij en Tim!

1. Ma en pa:
    1 juli 2016
    Zo te lezen laten jullie er geen gras over groeien. Dat onze buddha die grieten maar daar laat. Pa