Dag 3 Bangkok met de fiets

1 juli 2016 - Bangkok, Thailand

Vandaag om 6u proberen opstaan. Rond half 7 toch aan het ontbijt geraakt. Ietsje minder ontbeten dan gisteren want tenslotte eet men hier de hele dag door. Kleine porties verteren sneller en vragen minder energie in deze temperaturen.
De Thaise bevolking eet voornamelijk van kraampjes aan de straat. Het is veel goedkoper dan zelf koken en velen hebben zelfs geen complete keuken in huis. Uit eten gaan is dus goedkoper hier.
Ons ontbijtbuffet is hier serieus uitgebreid, alles wat we willen. Europees, oosters,thais al wat je zoekt. Nog nooit zo'n uitgebreid buffet gezien!

Na het ontbijt moesten we op eigen krachten een taxi zoeken om tot bij de fietsengids te raken.
Na meerdere opdringerige taxi's voor de hotels af te slaan (aangeraden wegens te duur en oplichters) vonden we een chauffeur die met de meter aan naar onze bestemming wilde rijden. Om half acht stonden we al op onze bestemming. Een halfuurtje te vroeg, maar liever zo dan te laat. We moesten nog wachten op 4andere mensen... die waren een beetje later dan wij. Om 8u10 zijn we dan toch vertrokken, onze gids voorop. Er waren 3regels: achter elkaar blijven rijden, roepen als we een probleem hadden en vragen stellen als we die hadden (als onze gids Ken die niet kon beantwoorden was er nog Google).

We hebben 30km gefietst. Eerst langs de kleine achterstraten van Bangkok. De huur officieel zou rond de 300baht (7,5€)moeten zijn, maar voor wat luxe betaal je snel 10000baht (250€. Om de huurprijzen te drukken wonen veel mensen bij elkaar. Zo betalen ze 2000baht (50€) om met velen op 1plaats samen te wonen. Daar wordt er in feite een eigen stad in een stad gemaakt. We reden met onze fiets letterlijk door de open keukens en wasruimtes heen, langs de deuren van mensen en hun hele hebben en houden. De gids leidde ons naar de kleuterschool. Deze is er gekomen na lang aandringen tot de regering van de mensen daar. Onze fietsengids en hun bedrijf sponsort dit schooltje mee. Het is goedkoper 10 bath (25€cent) om de kindjes hier naar school te brengen dan ze thuis eten te geven en bij te houden. De school heeft dan ook veel succes.
Na dit bezoekje reden we verder door de buurt en zo naar de haven. Na een korte pauze en verfrissende drink werden onze fietsen op de longtailboten gezet en wij in de boot ernaast. Zo vaarden we naar de overkant van de rivier. Naar het groene eiland van Bangkok. Van het drukke Bangkok naar de vredige natuur in 5min. Ongelooflijk! Hier werden we gewaarschuwd voor de smalle fietspaden. Grappig ze zijn even breed als bij ons, alleen zitten we 2m in de lucht op een betonnen pad op palen. Midden in de Thaise natuur en begroeiing. Super! Heel mooi en heel vredig! En in tegenstelling tot de drukke stadstraten zagen we hier wel fietsers. Alleen lastig met tegenliggers vooral als het brommers waren. Zeker in de bochten. Onze medefietsers waren een Nederlands koppel doorwinterde backpackers en twee Duitse miekes. Ons Duitse grietjes waren geen handige fietsertjes. We noemde ze rozemieke en Annemieke alletwee even blond en even onhandig op de fiets. We moesten ze goed in de gaten houden of we waren ze kwijt.

In die groene oase was er een aangelegd park, vol natuurschoon en diertjes. We hebben er vissen gevoed en dan onszelf gevoed in een plaatselijk restaurantje. Daarna heb ik de straat nog even van dichtbij gezien bij het afstappen van mijn fiets. Ik heb weer een vicky'tje gedaan.

Daarna zijn we een plaatselijke tempel gaan bezoeken. Na elk driemaal op de gong te slaan en onze wens tot Buddha te richten, konden we met een chinese variant onze toekomstvoorspelling vragen. Onze gids vertaalde voor ons. Tim kreeg veel geluk in zijn toekomst, buiten geluk stond er ook een dochtertje in zijn nabije toekomst. Jah, gister al een vruchtbaarheidssteen aangeraakt, nu een dochter... pfff Buddha wilt iets zeggen.
Bij mij stond er een ongeluk in het Zuiden of ergens Zuidelijk op het plan, maar ik ging worden geholpen en daarna gingen mijn wensen uitkomen. Not to bad, vond de gids.

Allee ja, na onze chineesbuddhistische voorspelling terug de fiets op richting thaibox school. Buiten de ring was er niets te zien, want trainingen zijn 's ochtends en 's avonds. We zagen ook de hanen voor de illegale hanengevechten. Daar wordt nog meer mee vergokt dan het thaiboksen. Meerdere miljoenen in baht. De Thaise bevolking is stapel van kansspelen en gokken. Hun ongeluk/geluk keert, karma en goede invloeden helpen hun lot mee bepalen. Ja, overal op straat kun je loterij ticketjes kopen. Zelfs onze niet zo goedgelovige gids gaf toe onder invloed van een vriend 2tickets te hebben gekocht.
Na de hanen terug naar het fietsenbedrijf.
30km gefietst en heerlijk uitgeput! Veel gezien, een heel andere kant van Bangkok!
Zeer vriendelijke bevolking en een echte mix van culturen hier.

Met de taxi terug naar ons hotel midden in de traffic jams en zotte tuctucs en taxibrommers. In het hotel naar onze kamer gespurt en gewoon een uur ff op bed gelegen. Heerlijk rusten en 'de tonijn en mossel in eigen nat' laten luchten. Daarna weer ff in het zwembad en dan heerlijk gaan eten in het restaurant van het hotel.

Onze ogen waren groter dan onze maag. Voor we het wisten stond onze tafel vol schotels, de kelner wist ook niet wat hij moest zeggen. 'Zotte toeristen' waarschijnlijk ;-)
Heerlijk gegeten voor nog geen 35euro. Duur hier maar voor ons een koopje. We hadden de wereld op onze tafel staan, pizza, hamburgers, suchi, ... teveel.
Maar we hebben het allemaal heerlijk opgegeten en zijn met ons buikje rond naar onze kamer gewaggeld. Nu nog paar familietelefoontjes en dan terug slapen. Morgen weer vroeg dag! De drijvende markt!

Groetjes van Tim en mij

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Katrien en kenneth:
    1 juli 2016
    Hier regen en regen je mist hier niets .
    Weer een topdagje voor jullie .
  2. Paps:
    1 juli 2016
    das nog wat anders dan een gouden kalf hé, wanneer begin je eraan?
    Super fantastisch verslag, kunnen niet wachten op het vervolg...
  3. Nonkel Marc:
    2 juli 2016
    leuke foto's en tekst
    moeten we beginnen sparen ???