Dag 9 Tiger Kingdom en Laatste dag in Chiang Mai

7 juli 2016 - Mueang Chiang Mai District, Thailand

Vandaag weer te laat opgestaan en toevallig net met een heel stipte gids. Ons ontbijtje was nog niet op of we vertrokken al. Tim heeft zijn gekookt eitje moeten missen, ik heb mijn koffie naar binnen gegoten.

Op weg naar de tijgers! Onze chauffeur verstaat niet veel engels, hij wilt ons apen laten zien…

Eerst tijgers, dan zien we wel. Eenmaal aangekomen in het tiger kingdom leerden we meteen dat we niet alle tijgers mochten zien in ons standaard pakket. Er zijn 5 soorten die we kunnen bezoeken: new born (3maand), smallest, small, big (2jaar) en giant. Allemaal andere prijzen en paketten. Soms met fotograaf en gratis foto, soms nog bijbetalen en soms niets erbij.

In ons pakket zat enkel de small tiger. Hiermee konden we met twee de small tiger gaan zien en zelf onze fotograaf spelen. Dat vonden we op dat moment een beetje een teleurstelling. Want we wilden de andere tijgers ook graag van dichtbij zien, we hebben dan 2 paketten bij gekozen. Voor mij de newborn tijgertjes en voor Tim de giant tijger.

We begonnen klein, we dachten beter traag opbouwen en zachtjes wennen aan deze grote poezenbeesten.

De newborn van 3maand was enorm schattig, maar alleen ik mocht binnen. Hoe kunnen we dan foto’s trekken. Gelukkig was er een nikon D5500 met fotograaf aanwezig die zich ook wel wilde bezighouden met mijn klein toestelletje. Natuurlijk werd er wel verwacht om fotootjes daar te kopen. Gelukkig viel dit mee van prijs en was de fotograaf ook wel echt goed.

Hoe was nu dat kleine tijgertje… warm, stug van haar, een beetje een overgroeide huiskat maar wel veel luier. Ver in dromenland lag ons poezenbeestje, maar hij hield wel van een tummy rub.

Hierna dan verder naar de small tiger, die zijn zo klein niet meer hoor. Formaat van een grote hond alleen veeeeeel krachtiger. Hier mochten we met twee binnen. Er lagen hier 4 van die mooie knuffels. Allemaal lekker in siesta, mss maar goed ook, konden we wat wennen.

Na heel wat foto’s en knuffels, afscheid genomen en op weg naar de giant. Jammer voor Tim waren deze reuzen iets actiever. Tim was meer een Timmeke naast die grote tijger in de kooi. Gelukkig was het beest in een goede bui en Tim ook en overleefden ze het beiden. Een mooie ervaring, maar toch een beetje met een klein hartje, achteraf gezien niet nodig. Deze tijgers worden hier in gevangenschap geboren en opgevoed door de verzorgers. Ze zijn zeer gewoon om mensen in hun dichte omgeving te hebben en ze worden gelukkig goed gevoed! Er blijft ook altijd een begeleider bij, die soms met de tijger speelt alsof het een klein poesje is. Stokje pakken, tenen kietelen, op hun rug rollen… We mochten de staart vastpakken, achterpoten oppakken en hun buik aaien.

Hierna had ik er spijt van dat ik er niet bij was en dus kochten we een extra pakket voor ons twee. Allebei binnen in de big tiger kooi. 2 tijgers van 2jaar, echte grote knuffels. Een heel leuke ervaring met twee, is toch net iets leuker dan alleen binnengaan. Het was er heel rustig en doordat er geen volk na ons was, kregen we alle tijd in de kooi. Veel fotootjes later het tijgerresort verlaten en terug op weg naar het stadje. Neen, geen aapjes vandaag. Hoe zouden die nu ooit deze ervaring kunnen toppen. Echt leuk om te doen, maar wel ons duurste uitstapje van heel Thailand. Tja, de beestjes moeten ook eten.

Na eerst wat rusten, het stadje verder ingetrokken op zoek naar lunch. Chiang mai is opgebouwd in een oude en nieuwe kern. Wij logeren in de oude kern omgeven door de oude stadsmuren. Dat is eigenlijk een groot vierkant met daarin massa’s hotels en wel 39 tempels!

We zijn buiten de oude stadsmuren op zoek gegaan naar pizza, hier hadden we nu echt zin in. Maar elk plaatsje dat we vonden was nog gesloten? Met al dat rondrijden op de moto en de echte thai proberen uit te hangen, deden we een mini overtreding. En natuurlijk hadden we het vlaggen, de politie stond hier zeer uitgekiend op ons te wachten.

Rijbewijs tonen, overtreding uitgelegd en op de vingers getikt. Boete: 500thb, te betalen in politiekantoor.

Pff, dacht ik, moeten we nog naar het politiekantoor… Mogen we niet aan jou betalen vroeg ik domweg. Hmm, dit had fout kunnen aflopen, maar de politie is hier gelukkig niet vies van wat extra naast het loon. ‘Okay, okay, maar laat het geld niet zien’, zei hij. We kwamen er vanaf met 400 thb handje contantje.

Tja, een ervaring rijker en wat geld minder, besloten we toch maar om dan gewoon tegenover het hotel iets te eten. Bleek dat zowat de beste eetgelegenheden in de stad zich in onze straat bevonden. Na heel lekker te eten eventjes een pauze in onze kamer. Voor 6uur dan weer naar buiten om de moto op tijd terug te brengen om 20 voor 6 stonden we voor de zaak, geen moment te vroeg. Ze sloten al. Paspoort terug ontvangen en alles mooi afgehandeld. Geen afzetterij of eisen van extra geld… In al die boekjes lezen we zoveel waarschuwingen over de gevaren in Thailand, maar buiten wat extra vragen voor sommige diensten zul je je hier niet onveilig voelen. De meesten hebben hier mooie jobs en riskeren dit niet voor een toerist. Nuja, een gewaarschuwd man is er 2 waard, maar we kunnen wel met zekerheid zeggen dat je je hier veilig en verzorgd voelt ( zelfs in de grootsteden). Niet alle boekjes geloven en gewoon je logisch verstand gebruiken!

Nog wat gegeten op de avondmarkt en dan met de tuctuc terug naar het hotel. Na nog wat kruiswoordraadsels oplossen op de kamer wilde Tim nog iets gaan drinken, ik niet. Na wat gemopper en nodig gepruil toch maar op de kamer gebleven en koffers gepakt, daarna bedje in.

Morgen weer vroeg dag, met het vliegtuig naar bangkok en daarna 3 uur rijden naar ons hotel in Hua Hin.

Slaapwel

T en V

1. Ma en pa:
    7 juli 2016
    Man man Sommige waren al geen kleine beestjes meer he heel avontuurlijk maar wel een beetje gevaarlijk not for me en de papa zene!maar wel grave foto's!! Slaapwel xx ma en pa